Top 10 Myter

Af Rene´Budahl Hansen, KIDZ instructor®, Personlig træner 

 

Nogle af mine udtalelser eller argumenterne er videnskabeligt bevist igennem forskning. 
Andre udtalelser er ikke videnskabeligt bevist, men de er resultater af min egen erfaring på området.

 

Som jeg ser det er der i fitness branchen rigtigt meget uvidenhed omkring børn og styrketræning, den er fuld af myter og fordomme.

Mange er derfor i tvivl om hvad man må og ikke må.

Det er på tide at branchen for en opdatering, for alles skyld, ikke mindst børnenes.

På baggrund af dette har jeg lavet denne top 10 liste over myter.

Når jeg omtaler børns alder mener jeg børn i alder 8-15 år.

 

1) " Styrketræning hindre børn i at vokse "  

Dette har intet hold i virkeligheden som vi kender den i dag. Førhen troede man på at dette var sandt. Ny forskning viser at styrketræning ikke hæmmer børns vækst! Vægtløftning er en idræt som er beslægtet med styrketræning. I Danmark har man her god erfaring med træning af unge og det at løfte vægte. Det siges at vækstspurten kan bremses en smule, men ikke mere end børnene nok skal komme efter det før eller siden.

 

2) " Styrketræning ødelægger børns knogler "

Tværtimod! Styrketræning styrker ikke kun musklerne men også børns knogler. I sær piger har stor gavn af at dyrke styrketræning og på den måde at få styrket deres knogler, jo før jo bedre.

 

3) " Styrketræning ødelægger knoglernes vækstzoner ( epifyse skiverne )"

Ved 20 års alder forbener de fleste børns epifysiskiver ( vækstzoner). Her stopper børns vækst reelt! Der er intet bevis for at selv tung styrketræning ødelægger børns vækstzoner. Men der er en risiko ved al slags idræt, især hvis ikke børns træning overvåges af en skolet træner / instruktør. Ved f.eks. fodbold, håndbold eller anden lign. idræt er børn langt mere udsat for skader end man ser ved f.eks. styrketræning. Ca. 10.000 børn lægger hvert år vejen forbi skadestuen for at få behandlet idrætsskader, dette alene pga. fodbolden. Her ser man bl.a knoglebrud som det store problem. Knoglebrud kan hæmme børns vækst, i en lang større grad end man ser det i f.eks. styrketræning!

 

4) " Styrketræning overbelaster børns senetilhæftninger "

Dette er et reelt problem som styrketræning deler med al anden idræt og leg som vi kender til i dag. Det er vigtigt at være opmærksom på børns signaler. Tal med børnene om dette, især hvis de klager over smerter. Smerter / ømhed ses ofte i forbindelse med børn vækst. Især knæene er ofte udsatte.

 

5) " Styrketræning giver børns muskler alt for store belastninger "

Styrketræning giver styrke og større muskler. Men belastningen vil altid afpasse musklernes styrke. Ingen får større muskler uden at kunne løfte store vægte og omvendt! I takt med at musklerne voksen bliver de tilsvarende stærkere. På samme måde som når en muskel ikke bruges, bliver den tilsvarende mindre! Problemet er egentligt meget større ved f.eks. fodbold eller gymnastik. Forskning har vist at ved specifikke øvelser belastes enkelte led med over 6 gange kroppens egenvægt! Selv ikke i styrketræning ses så store belastninger.

 

6) " Styrketræning udvikler ikke børn motorisk "

Dette kan sagtens være en mulighed, hvis ikke instruktøren er kompetent. Derudover er der ubegrænset af muligheder for anvendelse af vægte og maskiner.

 

7) " Styrketræning er ikke sundt for børn "

Al overdrevent træning er aldrig sundt! Det er vigtigt at kende til børns begrænsninger: Hvad kan børn og hvor meget må det enkelte barn lave? Alt andet må man sige at det er langt sunder for et barn at være aktivt end slet ikke lave noget, især hvis dette barn er overvægtigt!

Jeg tror i øvrigt at barnet ikke har noget valg, end at dyrke styrketræning hvis barnet er overvægtigt!

 

8) " Styrketræning giver alle børn kæmpe muskler"  

Al slags bevægelse, hvori en muskel bliver belastet vil få en muskel til at vokse.

Sådan er menneskets krop indrettet.

Des flere kilo den er belastet med, des mere vokser den!

Dette gælder alt, lige fra at kravle til dyrke bodybuilding osv.

 

Konklusion: Ved styrketræning vil belastningen være small til medium. Dette giver stærkere og lidt større muskler.

For at få kæmpe muskler kræver det at belastningen skal være large til X-large.

Her taler vi så om en anden idrætsgren end styrketræning: Bodybuilding ( kropsbygning )!

I øvrigt kommer det an på, hvis øjne der ser! 

 

9) "Styrketræning får piger til at ligne drenge"
Dette er en gammel skrøne! Hvornår ligner pigen en pige, og hvordan ser en dreng ud som dreng? Nogle piger fødes faktisk med større muskelmasse end drenge, eller med kraftigere knogler end drenge. Der får dem til at se større ud. Om piger kommer til at ligne drenge ved styrketræning er vel en skøn sag, for hvis øje dér ser. 

 

10) "Når børnene holder op med at træne, begynder deres muskler at hænge" 

Når en muskel bliver brugt styrkes den, uanset hvilken bevægelse den laver, om det så er f.eks. støvsugning. Jo tungere belastning en muskel belastes med, jo mere vokser den, men til en vis grænse. Det samme er tilfældet med modsat fortegn. Altså hvis en muskel ikke bruges bliver den mindre. Jeg tror du kender til det fra "sygehus-verdenen". Hvis en person har ligget stille i sygesengen, eller armen har været i gips, i længere tid i f.eks. Efter en måned eller mere. Ja så skrumper musklerne langsomt ind. Dette kaldes for atrofi. Det modsatte af atrofi kaldes hypertrofi.   

Konklusion: Når børnene holder op med at træne skrumper musklerne ind igen. 

 

 



Sidst opdateret 04-12-2009 13:27:34