Top 10 Fitness trends 2009

Fitnesseksperter fra hele verden har givet deres bud på, hvad der hitter i træningscentrene i 2009. Blandt de 20 topscorere på American College of Sports Medicine netop offentliggjorte rangliste er uddannede instruktører, fokus på overvægt og personlig træning.

 
Kilde: American College of Sports Medicine
 

 

Erfarne og uddannede fitness instruktører, fokus på børn og overvægt og personlig træning  kommer til at hitte i fitnesscentrene i 2009. Det viser en nyligt offentliggjort rangliste fra American College of Sports Medicine (ACSM).

 

1. Uddannede og erfarne fitnessinstruktører
Efterspørgslen på certificerede og akkrediterede helse- og fitnessprogrammer og professionelle instruktører bliver mere almindelig.

 

2. Børn og overvægt
Fitnessprogrammer målrettet overvægtige børn ligger for tredje år i træk i toppen af ACSMs rangliste. For første gang ser det nemlig ud til, at børn og unge i dag ikke vil leve lige så længe som deres bedsteforældre, fordi stadig flere bliver overvægtige.

 

3. Personlig træning
Trenden med personlig træning fortsætter og holder stand på tredje pladsen. Personlig træning bliver stadig mere almindeligt og er efterhånden tilgængeligt for alle.

 

4. Styrketræning
Det er ikke bare bodybuildere og særligt interesserede, der løfter vægte. Stadig flere indlemmer styrketræning som en del af træningsprogrammet. En del af motivationen er ønsket om at holde sin krop stærk, selv om man ældre.

 

5. Core-træning
Core-træning er træning for kernemuskulaturen. Denne trend handler om at styrke musklerne i underlivet og ryggen samt stabilisere rygraden.

 

6. Fitness for ældre
Denne trend inkluderer aldrende småbørnsforældre, svage ældre, som ønsker at bliver stærkere for at klare daglige opgaver, aktive ældre og professionelle atleter.

 

7. Pilates
Udføres på måtte eller med specialudstyr. Pilates træner kernemuskulaturen og forbedre smidighed og holdning.

 

8. Stabilitetsbold
Store, oppustelige bolde - også kaldet balancebolde - bruges til mange forskellige øvelser, blandt andet armbøjninger. At holde kroppen stabil på boldene er en del af udfordringen.

 

9. Sportsrettet træning
Atleter, der træner uden for sæson for at opbygge styrke og udholdenhed.

 

10. Balancetræning
Her kan du bruge forskellige former for balancebræt og andre redskaber for at forbedre balancen. Denne trend er for folk i alle aldre.

 



Sidst opdateret 04-12-2009 13:27:55